Un univers al surprizelor

Scris de • 27 November 2012 • in categoria

Titlu: Împăratul-Zeu al Dunei
Numar pagini: 584
ISBN: 978-606-579-386-6

„Sunt cel mai pasionat observator de oameni care a existat vreodată. Îi observ atât înlăuntrul meu cât și în afară. Trecutul și prezentul se amesteca uneori în mine, impunându-mi constrâgeri stranii. Și, pe măsură ce metamorfoza continuă în carnea mea, cu simțurile mele se petrec lucruri minunate.”

Cel mai bun profet este acela care știe să te ghideze până în fața perdelei, permițându-ți să privești singur după ea, la Poteca de Aur. Ce este această potecă? Este supraviețuirea oamenirii, misiune pe care numai Leto, neferindu-se de amintirile sale ancestrale, prin darul preștiinței, o poate duce la îndeplinire fără a cădea în capcana viitorurilor speciei umane.

Poteca de Aur este, în același timp, o responsabilitate pe care Împăratul-Zeu și-o asumă, în ciuda faptului că nimeni nu-i înțelege scopul, atrăgându-și reputația de tiran pentru mijloacele folosite. Și cum ar putea să-i fie oare înțeles limbajul de o civilizație închistată în credința într-un univers mecanic pus în mișcare de relațiile cauză-efect, condusă de un model adânc înrădăcinat căruia oamenii îi neagă existența în teorie deși practic îl confirmă adesea, spunând că doresc securitate și liniște în timp ce răspândesc violență. Conștient de falsa fericire/pace în care trăiesc oamenii, de mișcarea fără ambiții și țeluri, Leto își folosește religia pentru a suprima curioziatea oamenilor, o acțiune ce vizează pregătirea lor pentru momentul în care el nu va mai exista și vor fi nevoiți să acționeze singuri.

La trei 3000 de ani de la întâmplările din Copiii Dunei, nimic nu mai este la fel. Sareer- peticul de deșert întreținut artificial de Leto- doar o umbră a ceea ce fusese cândva Arrakisul, iar acesta, o vagă fărâmă de umanitate în locul căreia s-a instalat o creatură grotescă în urma unirii trupului său cu păstrăvii de nisip. Deși mai puțin uman decât Muad’dib, lipsit de frământările interne ale acestuia și mai ales o figură despotică, Leto emoționează cititorul prin înfățișarea portretului celei mai solitare ființe din univers, făcându-te să realizezi că a fi Dumnezeu este departe de imaginea idealistă pe care și-o formează oamenii în general.

Elementele de noutate sunt multiple în acest volum. Fascinantă și poate uneori confuză este alternanța narațiunii la persoana I (lăsând impresia că Leto îți vorbește direct) cu cea la persoana a III-a. Interesant este rolul pe care îl atribuie femeii. Dacă, în volumele anterioare, femeia era în mare parte redusă la rolul de concubină sau soție formală, în Împăratul-Zeu al Dunei suntem surprinși de armata viermelui formată în întregime din păstrăvărese. Doar la conducerea acestei armate întâlnim o figură masculină, în persoana lui Duncan Idaho, singurul personj păstrat de-a lungul istoriei alături de împărat, prin seria de ghola creați din celulele originalului în cuvele tleilaxu.

Din punct de vedere filozofic este probabil cel mai profund volum de până acum al seriei, Herbert încercând să ne conducă prin mintea unui zeu aproape omniscient. Structura originală, uneori dificilă, lipsa acțiunii, discursurile criptice și alte aspecte ce par la o primă lectură a fi punctele slabe ale scriiturii, încep să capete sens spre final, dovedind încă o dată abilitatea autorului de a da o formă pe măsura fondului, folosindu-se de fiecare mijloc stilistic pentru a reflecta ideile susținute.

Împăratul-Zeu al Dunei este despre lupte și dileme ce adesea le scapă oamenilor de rând, printre paginile cărții conturându-se viziunea lumii despre ea însăși pe arena unde se materializează himere dintr-un trecut inconștient.

Limbajul care te face să te gândești nu la ce spune autorul ci la ceeea ce omite.
    Leto II, un personaj neașteptat de complex: zeu, împărat, tiran, temut, adorat, om, vierme.

Ritmul monoton