Scris de • 18 January 2023 • in categoria

Când te lovesc

Titlu: Când te lovesc
Anul aparitiei: 2021
Numar pagini: 314
ISBN: 978-606-710-749-4

Când te lovesc este o carte greu de citit, conține atât de multă durere încât a trebuit, uneori, să mă opresc din citit, să fac o scurtă plimbare, să deschid o fereastră, să respir. Este anatomia unui abuz, a unei căsătorii care n-ar fi trebuit să aibă loc niciodată, a masculinității toxice plasată într-o cultură care încurajează, de multe ori, fără să conștientizeze, oprimarea femeilor și abuzarea celor vulnerabili.

Meena Kandasamy, autoarea cărții, este de origine indiană, cu părinți tamili, profesori universitari. Este ea însăși poetă, traducătoare, activistă și o femeie care a cunoscut abuzul și nefericirea. Experiența ei personală constituie sursa principală de inspirație a cărții, dar autoarea reușește să capteze durerea, suferința și disperarea multor femei aflate în situații de abuz fizic și emoțional.

Meena Kardasamy

Cred că un aspect foarte important al cărții este modul în care Meena Kandasmy schițează violența care poate apărea în căsătoriile „moderne” încheiate în urma unei povești de iubire, nu neapărat aranjate de familie, așa cum era tradiția în societatea indiană. Modernitatea și iubirea nu oferă nicio protecție în calea abuzurilor și agresivității. Așa cum spune scriitoarea: “iubirea nu este oarbă, doar că se uită în locurile greșite.”

Personajul principal, o tânără scriitoare indiană, aflată după o despărțire de un bărbat pe care l-a iubit foarte mult, dar în a cărui viață nu-și găsea locul, acceptă cererea în căsătorie a unui asistent universitar cu care are impresia că împarte aceleași convingeri de viață și ideologii. Inițial, pare că se va complace și va tolera această situație de abuz fizic și emoțional încercând să se plieze pe regulile absurde impuse de acest soț maniac al controlului și al proprietății. Relația degenerează repede și devine un spațiu al abuzului fizic și emoțional, al violenței și al suferinței.

Când te lovesc

N-am înțeles violul până n-am fost eu violată. Era un concept – un amestec de bestialitate, de siluire, de lipsă de respect. (...) Când ești căsătorită și te opui, urmările sunt altele. Bărbatul care mă violează nu e un străin care apoi fuge. Nu e silueta din parcare, nu e agresorul mascat, nu e tipul care mi-a turnat praf în băutură. E omul care se trezește lângă mine. Soțul căruia trebuie să-i fac cafeaua a doua zi dimineața. (...) Cel care, a doua zi, poate să ridice din umeri și să-mi spună că am o imaginație bogată. Cel care poate să pună totul pe seama pasiunii de nestăpânit, în timp ce eu șontâcăi dintr-o cameră în alta. Încep să învăț că nu există țipete suficient de puternice să oprească un soț. Că nu există țipete care să nu poată fi amuțite de șocul unei palme puternice. Nu am o apărare organică împotriva penetrării. Se acoperă cu suficient lubrifiant încât să poată aluneca dincolo de orice rezistență a mea. Picioarele îmi sunt inerte. Mă descompun. (...) Un viol e o luptă pe care n-ai câștigat-o. O luptă pe care nu poți să o câștigi. Un viol înseamnă înfrângere.

Vă recomand cartea Meenei Kandasamy. Cred că este una dintre cele mai importante cărți ale literaturii contemporane, iar dincolo de tragedia situației, este și povestea unui triumf, acela de a spune povestea, de a o aduce în fața publicului și de a inspira femeile și bărbații să încerce, măcar, să schimbe ceva în modurile lor de a privi și înțelege lumea. Putem doar spera...

Text scris de Raluca Elgyar

O poveste care prezintă în mod emoționant de frumos și complex formele cele mai diverse ale abuzului fizic și emoțional dintr-o căsătorie.
    Stilul narativ simplu, limpede, puternic.