Une femme à sa fenêtre

Scris de • 8 November 2013 • in categoria

Titlu: O femeie la fereastră
Numar pagini: 248
ISBN: 978-973-46-3785-0

„După câtva timp Margot își dădu seama că o comparație între chipul nou venit al lui Michael Boutros și chipurile prea cunoscute îi muncea mintea. Prin efectul acelui mimetism care conducea naturile generoase, începea să vadă oamenii și lucrurile din jurul ei cu ochii celui care îi tulburase recent sensibilitatea.”

Romanul O femeie la fereastră scris în anul 1929, ne arată latura romantică a scriitorului Perre Drieu La Rochelle, cunoscut pentru implicarea sa în politică (de care nu se dezminte nici în acest roman, în ciuda poveștii de iubire aflate în centrul acțiunii). De fapt tenta politică pot spune că e acel condiment care pune în valoare iubirea dintre cele două personaje principale.

Pentru a ne localiza în timp și spațiu, trebuie să ne imaginăm Europa acelor zile, unde clasele sociale se împărțeau în burghezi și oameni simpli, muncitori. La puțin timp după revoluția rusă din 1917 în Europa au început să apară primii comuniști adevărați, atât în rândul clasei superioare (aceștia au renunțat la banii pe care îi dețineau, considerând că doctrina comunistă nu este compatibilă cu bogăția sau deținerea de bunuri), dar mai ales în rândul celor săraci, clasa potrivită pentru o nouă revoluție.

Pierre Drieu La Rochelle creează două personaje aparținând acestor clase sociale diferite și le unește destinele printr-o întâmplare ciudată. Margot Santorini, tânăra frumoasă, soție de diplomat, aflată în Atena unde soțul său este delegat, reprezintă o femeie burgheză care are tot ce își dorește, mai puțin o căsnicie fericită. Monotonia, lipsa de interes și aventurile soțului îi definesc căsnicia. Michel Boutros, deși om educat și înstărit, a renunțat atât la bunăstare, cât și la carieră pentru a intra într-o zonă politică tulburentă, comunismul.

Întâlnirea celor doi are loc într-o seară când Boutros este urmărit de poliție pe străzile Atenei și pentru a scăpa sare pe fereastra hotelului Acropolis, în camera tinerei Margot. Momentul întâlnirii celor doi a fost electric, disperat Boutros își vede salvarea în mâinile acestei femei, al cărui șoc de a se trezi cu un bărbat necunoscut în cameră o lasă fără suflare.

Din acest moment viețile lor se complică. Și nu numai ale lor, implicați fiind și soțul, Rico, precum și Malfosse, prietenul francez și foarte bogat care va fi folosit drept unealtă pentru a-l scăpa pe Boutros, dar care are și el speranțe că Margot îi va oferi atenția ei cândva.

Margot se îndrăgostește de Boutros, acest tânăr militant, curajos și idealist. De fapt se îndrăgostește de aceste caracteristici ale lui, ceva nou pentru ea, ceva ce nu a mai avut.Boutros, se îndrăgostește și el de frumoasa Margot dar el este mult mai cerebral, își dă seama că Margot s-a îndrăgostit de burghezul care a fost cândva și că nu îi nutrește ideile politice. Boutros dă o luptă interioară, între iubirea pentru Margot și convingerile sale politice.

Acțiunea romanului este însă densă și vă las să o descoperiți mai în amănunt. De asemenea, puteți urmări filmul ecranizat în 1976 în regia lui Pierre Granier-Deferre cu Philippe Noiret și Romy Schneider.

Povestea în sine este captivantă, sunt foarte bine conturate frământările interioare ale personajelor și mai puțin acțiunea lor.

O recomand celor care vor o carte de weekend, ușoară dar interesantă.

1. Zina spune: