Scris de • 11 April 2012 • in categoria

Titlu: Jocurile Foamei
Numar pagini: 312
ISBN: 978-606-579-288-3

Jocurile foamei este disponibila in libraria online Bookcity.ro

Jocurile Foamei este una dintre cele mai faimoase trilogii ale ultimilor ani, un SF distopic antrenant şi plin de suspans.

După ce seria Harry Potter a ajuns la ultimul volum (şi film), toată lumea a început să se uite în stânga şi în dreapta pentru a căuta următorul pretendent la tron. Nu vă pot spune cu siguranţă că Jocurile Foamei este seria care va umple acest gol, însă începând cu prima carte a trilogiei semnată de Suzanne Collins, seria a cunoscut un succes fulminant care a dus la ecranizarea primei cărţi, filmul apărând luna trecută în cinematografele româneşti. Deşi producătorii nu erau siguri că ecranizările vor continua (totul depinzând de încasările primului film), evoluţia excelentă la box-office i-a pus repede în mişcare aşa că ecranizarea volumui doi al trilogiei (Sfidarea) se află acum în stadiul de proiect.

Volumul de faţă, primul al seriei, o are ca eroină pe Katniss Everdeen, o tânără de 16 ani care locuieşte în Districtul 12 din Panem, localizat unde cândva era plasată America de Nord. Pentru adepţii categorisirilor, Jocurile Foamei este un SF distopic – din nou, promovat pentru ”young adults”, deşi este destul de brutal pe alocuri. Panem-ul este condus de un dictator, iar în timp ce Capitoliul (capitala) se lăfăie în lux, cele douăsprezece districte care îi furnizează toate cele trebuincioase trăiesc în foamete şi mizerie. În aceeaşi situaţie este şi Katniss care este nevoită să vâneze pentru a-şi hrăni familia. Jocurile Foamei au fost stabilite ca eveniment anual, după ce o rebeliune pornită din Districtul 13 a fost în final înfrântă de către Capitoliu, o dată cu distrugerea completă a districtului respectiv. Astfel, pentru a aminti tuturor districtelor de ”Zilele Negre” cauzate de rebeliune, fiecare district trebuie să trimită în fiecare an câte un băiat şi o fată cu vârste cuprinse între 12-16 ani ca tributuri pentru a se lupta până la moarte într-o arenă construită artificial. Jocurile Foamei sunt transmise în direct ca reality show spre ”delectarea” Capitoliului dar şi a tuturor districtelor.

Prim, sora mai mică a lui Katniss, este extrasă drept reprezentantă a Districtului 12, iar Katniss se oferă voluntară în locul ei pentru a-i salva viaţa. O decizie spontană, dar care îi va schimba viaţa. Alte detalii nu vă mai dau, dacă sunteţi curioşi, aruncaţi un ochi pe carte, se citeşte repede, naraţiunea curge foarte frumos, iar Suzanne Collins dovedeşte pe de o parte că ştie să scrie, pe de altă parte că posedă o imaginaţie foarte bogată.

Personajele cărţii sunt construite bine, genul de personaje de care de ataşezi foarte uşor (Katniss, Peeta – celălalt reprezentant al Districtului 12) sau pe care le urăşti la fel de repede (preşedintele Snow). Temele abordate în acest prim volum sunt diverse – de la sărăcia extremă la foamete, la efectele războiului sau sacrificiu. O zonă în care filmul a eşuat complet a fost redarea laturii sociale a cărţii, a asupririi, a condiţiilor în care trăiesc oamenii din districte şi controlul sever al Capitoliului. Săgeţi acide sunt trimise şi către entertainmentul televizat ridicat la rang artă sadică.

Cât despre părţile slabe, apar ceva contradicţii, iar unele elemente legate de latura social-politică au fost lăsate în favoarea momentelor de acţiune şi suspans. De asemenea, triunghiul amoros care se formează devine obositor (se întinde inclusiv şi în ultima carte a seriei) şi se foloseşte excesiv pentru a justifica mare parte din acţiunile personajelor.
Oricum, o lectură fără îndoială plăcută şi cred că în punctul acesta nu mai este nimic care ar putea să oprească succesul trilogiei.

personaje, poveste, stil

triunghiul amoros, potenţial irosit în unele părţi