Jocul Ripper

Scris de • 31 January 2016 • in categoria ,

Titlu: Jocul Ripper
Numar pagini: 368
ISBN: 978-973-689-887-7

Ca aproape de fiecare dată, am deschis cartea cu niște așteptări. Auzisem despre Isabel Allende cum c-ar fi o demnă reprezentantă a generației moderne și post-moderne de scriitori sud-americani plini de profunzime și înțeles, însă eram ușor nedumerită de subiect: un joc online?... pre-adolescenți luptând contra crimei...? Oare nu greșeam citind-o prima oară pe această doamnă într-o abordare atât de diferită față de cărțile care au consacrat-o?

Am renunțat să mai analizez prea mult, și bine am făcut. Jocul Ripper s-a dovedit a fi întocmai ce îmi imaginasem, și nu prea. Pe scurt, deși se recunosc cu ușurință elemente din romane deja consacrate ale genului (de exemplu, tânăra eroină precoce, cu minte brici și sensibilitate cât încape, care cedează în momente-cheie și este susținută și salvată în mod oportun de gașca ei binevoitoare), cartea este, totuși, și inovatoare. Poate cel mai interesant aspect rămâne umanitatea poveștii, felul în care personajele surprind prin candoarea lor, contrastând cu ideea inițială, cum că n-ar fi mai mult de simple tipologii hollywood-iene.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Și dacă tot am pomenit de personaje, nu pot spune că ar fi genul de poveste în care m-am atașat prea mult de ele. Fiind, totuși, și un roman de suspans, ajungi să suspectezi pe oricine, iar eu recunosc că, departe de a fi surprinzătoare, alegerea „vinovatului” a fost destul de logică să-mi mulțumească latura pasionată de psihologia... crimei. Însă, dincolo de aceasta, fiecare dintre personaje are propria poveste; nu o dată, aceasta mi s-a părut mai interesantă decât firul roșu al narațiunii.

Jocul Ripper este un joc online la care iau parte câțiva adolescenți separați de fuse orare și condiții sociale, însă animați de aceleași sclipiri de inteligență și de un gust pentru... morbid (?). La joc mai participă și un... bunic, cu un pseudonim acronimic deloc greu de ghicit, iar prezența sa m-a făcut să mă gândesc la toate cărțile românești ale copilăriei mele, unde mereu se găsea câte un bătrân sfătos care să descrețească frunțile prea serioase cu umorul său spumos.

Dincolo de thriller Young Adult, Jocul Ripper este și o poveste de dragoste, însă nu una oarecare. Dragostea e departe de a fi siropoasă sau simplă, și se regăsește în multe feluri. Personajele implicate știu, fiecare, să iubească altfel, și se caută fără a se găsi în special pe sine. Indiana, mama adolescentei protagoniste, este ea însăși o protagonistă, atât a poveștii de dragoste, dar și a enigmei pe care vor să o dezlege jucătorii – ceea ce o transformă într-un personaj chiar mai central decât propria fiică.

Neavând experiențe anterioare cu autoarea, nu pot spune dacă acest roman al lui Isabel Allende îi sparge într-adevăr tiparele, dacă este mai reușit sau nu decât altele. Sunt convinsă, însă, că vă va plăcea, iar eu voi citi cu siguranță mai multe dintre cărțile ei!

Se citește ușor, iar dacă „te prinde” riști să-ți petreci după-amiaza într-un mod previzibil.

Previzibil și ușor siropos, însă cu măsură.

Perfect pentru o călătorie lungă cu trenul!

Categorie: , | Autor: | Editura:

1. Rodica Gavril spune:

O recenzie bine scrisă, care deschide o lume destul de nouă și plină de neprevăzut – lumea virtuală a jocurilor online ale adolescenților, văzută dintr-o perspectivă inedită, sud-americană. Cu siguranță o astfel de care trebuie citită!