Dialog artistic-literar

Scris de • 5 May 2015 • in categoria

Titlu: Dublă expunere
Numar pagini: 160
ISBN: 978-606-719-184-4

Arta e mai mult decât ceea ce avem în faţa ochilor. Privim altfel o pictură, citim diferit o carte; o pată de culoare sau un cuvânt aruncat pe o pagină ne poate purta cu gândul la ceva ştiut numai de noi sau ne poate evoca o amintire. Adeseori, citim şi privim altfel, dincolo de critica de specialitate. Cum privesc însă scriitorii arta și cum îi citesc pictorii?

Indiferent cum am privi lucrurile, Dublă expunere, aşa cum este şi prezentată, este un hibrid între un album de artă şi literatură, un dialog ingenios şi diferit al artiştilor. Coordonatoarea proiectului, Roxana Gamarţ, a invitat zece scriitori contemporani să scrie câte o povestire pornind de la lucrarea unui artist vizual contemporan. Astfel, scriitori precum Ştefan Agopian, Bogdan Coşa, Augustin Cupşa, Filip Florian, Adela Greceanu, Nora Iuga, Marin Mălaicu-Hondrari, Mitoş Micleuşanu, Philip Ó Ceallaigh sau Radu Paraschivescu şi-au ales lucrările unor artişti precum Roman Tolici, Zoltan Bela, Ion Grigorescu, Gili Mocanu, Sandor Szasz, Dan Perjovschi, Andrei Gamarţ, Mircea Cantor, Tara von Neudorf şi Dumitru Gorzo.

Bogdan Coșa povestește experiența legată de antologia Dublă expunere.

Povestirile care au rezultat abordează teme cât mai variate, de la poveşti ale evreilor (Ştefan Agopian), imagini de familie şi înstrăinări (Bogdan Coşa), prietenii şi fragmente de istorie socială şi personală (Adela Greceanu) povestiri satirice, de un umor negru (Mitoş Micleuşanu) şi până la situaţia ţăranului român, prins între realitatea neschimbată a satului românesc şi normele impuse de Uniunea Europeană (Radu Paraschivescu). În ciuda stilurilor diferite, de la minimalism la maximalism, de la scrieri clasice la cele epistolare sau fragmentare, episodice, cu tehnici cinematografice, de la epic la liric, peste toate se resimte o atmosferă cenuşie, cu nuanţe de ironie, satiră sau nostalgie, cu o tentă de reflectare a realităţilor, personale sau sociale, trecute sau de azi, ale României.

Un alt aspect interesant al cărţii este reprezentat de faptul că artiştii vizuali aleşi au trebuit de asemenea să parcurgă cel puţin o carte a scriitorului cu care au colaborat. Însă Dublă expunere nu este un dialog doar între scriitori şi artiştii vizuali, ea este de asemenea un dialog cu noi, cititorii, o familiarizare cu artişti de care poate nu am auzit până acum sau la care încă nu am ajuns, este o incursiune în domeniul Artei, fie că vorbim de arta de a scrie sau de arta vizuală, pentru că, aşa cum ni se spune de la începutul cărţii, arta de astăzi, ,,arta contemporană este politică, filosofie, ştiinţă şi ,încă ceva.’” (pag.7)

Ideea ingenioasă a cărţii, abordarea artei din dublă perspectivă

Citititorilor pasionaţi de artă, interesaţi de literatura română de astăzi