Urzelile politice pier în sânge și sabie

Scris de • 13 January 2013 • in categoria

Titlu: Moștenitoarea
Numar pagini: 242
ISBN: 973-50-3794-9

Istoria sau mai degrabă romanele istorice tind să adoarmă, să-și piardă cititorii undeva pe cărările anilor și ale luptelor care sugrumă atenția și lasă în urmă rânduri egale de text și privirea pierdută în gol.

Așa își începe și Lidia Stăniloae romanul, cu o abundență de nume și titluri nobiliare, cu nume de orașe medievale și un context istoric ce plasează acțiunea în jurul anului 1120, la finele cruciadelor, când tătarii ajunseseră la gura de vărsare a Dunării și în urma lor nu rămânea decât pământul părjolit și năclăiat de sângele nefericiților ce le-au trecut calea.

Dar toate acestea nu reprezintă decât primele tușe de culoare pe pânza acelor vremuri în care ducii Zähringer, numiţi „întemeietorii de oraşe”, încep să nutrească primele idei de egalitate între oameni, deschizând calea îmbogățirii burghezilor și eliberarea acestora din strânsoarea feudală a stăpânilor de origine nobilă.

Acțiunea se trezește din amorțeală o dată cu intrarea în scenă a meșterului cioplitor în piatră Simeon, care salvează de la moarte o domniță de viță nobilă, Aldeheid, prinsă în mijlocul unui complot politic menit să îi înlăture de la putere pe ducii Zähringer, a căror avere și sferă de influență o rivaliza, ba chiar depășea pe alocuri, pe cea împăratului.

Acela este imboldul care pune în mișcarea intriga și desconspiră amploarea urzelilor cavalerului Eglord și a clericului Otto, care, mânați de ură și de o dorință arzândă de răzbunare, plănuiesc ascensiunea primului la tron prin căsătoria cu fiica bastardă a lui Bertold, duce de Breisgau, care l-a nesocotit și l-a umilit la curte prin refuzul constant al atențiilor sale pentru că se îndrăgostise de fiul celui mai prosper negustor din Zurich, Bodo.

Treptat personajele își arată adevărata față și de partea cui luptă, amplificând gradual intensitatea firului narativ, potențat de detaliile istorice care ancorează și mai mult cititorul în lumea acelor vremuri medievale în care pereții au urechi, încrederea era un dar de mare preț iar alianțele de interes politic și trădarea mâinii care te hrănește erau fapte la ordinea zilei.

Nu m-aș fi așteptat să mă prindă atât de mult acțiunea unui roman istoric, cu atât mai mult cu cât acesteia îi lipsește opulența și atracția care au exercitat-o alte perioade asupra scriitorilor și cititorilor deopotrivă. Ceva din arta războiului și a urzelilor pentru putere mă fac să îmi amintesc de jocul pentru putere descris de George R.R. Martin, în timp ce talentul politic al clericului Otto amintește de un Tyrion Lannister lipsit de compasiune sau de orice altă calitate care îl face câtuși de puțin uman.

În concluzie Lidia Stăniloae reușește să învie preț de câteva sute de pagini istoria secolului XII și să-și antreneze cititorul pe un drum șerpuitor, plin de capcane care nu garantează izbânda celor buni sau un final fericit pentru personajele principale.

Complexitatea acțiunii în care sunt implicate personaje pe măsură și care atrag treptat cititorul într-o lectură captivantă.

Începutul greoi și lent.

Pasionaților de istorie și de intrigi politice, de războaie și de răscoale duse împotriva asupritorilor.