Sub masca perfecțiunii

Scris de • 4 September 2013 • in categoria

Titlu: Vecinul
Numar pagini: 560
ISBN: 978-606-600-610-1

Perfecțiunea și normalitatea sunt uneori doar măști pe care oamenii le așază deasupra unor vieți ruinate, a unor secrete întunecate și a unui trecut sumbru. În momentul în care isteața D.D. Warren, un cunoscut detectiv, este chemată să investigheze dispariția unei tinere mame din propria casă, toate tainele acestea devin o bombă cu ceas, pe cale să explodeze. Soțul femeii dispărute refuză din prima secundă să colaboreze cu poliția. Fiica în vârstă de 4 ani pare să ascundă o traumă tulburătoare. Iar în doar câteva zile, de la presupunerea că soțul este unicul suspect al anchetei, se ajunge la un număr mult mai mare de persoane ce pot juca acest rol. Iar toți suspecții par a fi la fel de vinovați.

Lisa Gardner construiește un adevărat carusel de motive, de secrete și adevăruri pe jumătate ascunse. Iar cititorul este exact în mijlocul acestui carusel, având o perspectivă deschisă asupra fiecărui personaj, însă fiind în același timp în totalitate neștiutor în privința lucrurilor care s-au întâmplat cu adevărat. Autoarea ne poartă prin viața și prin gândurile fiecărui personaj implicat în poveste, dar acest lucru nu ajută deloc la descifrarea misterului. Monologurile personajelor pot fi interpretate în mai multe moduri, ceea ce duce la amplificarea impresiei că fiecare dintre acestea poate fi la fel de vinovat de dispariția sau chiar de uciderea Sandrei Jones. Fiecare nouă piesă a puzzle-ului pe care o descoperim poate fi în egală măsură un indiciu incriminator sau un alibi. Nu este de mirare deci că am considerat Vecinul unul dintre cele mai bune romane polițiste pe care le-am citit. Dacă în multe thrillere cititorii reușesc să anticipeze destul de curând cursul evenimentelor, în cartea Lisei Gardner rămâi până la final în ceață, neștiind pe cine să bănuiești sau cum să pui cap la cap lucrurile pe care le descoperi. Mai mult, autoarea nu își aruncă de la început toți așii pe masă. Ea introduce treptat noi fire narative, noi personaje și noi secrete, astfel încât întregul tablou începe să se închege cu adevărat abia spre finalul romanului.

Personajele sunt surprinzătoare și construite în același stil în care este creionată și intriga. Adică imprevizibile, învăluite într-o aură de mister și lipsite de trăsături pe care să le consideri sigure, de care să te poți lega pentru a-ți face în minte un portret complet și stabil al acestora. Poate că înclini de la început să consideri unele personaje nevinovate sau dimpotrivă, poate că pe unele le vezi ca posibili suspecți în dispariția Sandrei chiar dacă indiciile nu par a le demonstra vinovăția. Însă cu siguranță, toate personajele ascund ceva. Fie că secretele lor au sau nu legătură cu acest caz de dispariție, ele sunt oricum foarte întunecate, păstrate cu strășnicie și ascunse foarte, foarte adânc, în spatele unor măști alese cu mare grijă.

În ciuda faptului că de-a lungul lecturii ai timp să te obișnuiești cu răsturnările de situație pe care autoarea le introduce cu atât de multă măiestrie și că o surpriză de proporții e de așteptat, pur si simplu este imposibil ca finalul să nu te uimească. Mai ales că aceste ultime dezvăluiri aruncă într-adevăr lumină asupra tainelor de până atunci, însă oferă în același timp o perspectivă diferită asupra unor personaje de care nu ai fi avut nici un motiv până inițial să te îndoiești sau să le consideri altfel decât inocente.

Ritm alert, nenumărate răsturnări de situație surprinzătoare și lipsa aspectelor previzibile.

Romanul face parte din seria Detective D.D. Warren, având în centrul atenției polițista cu același nume. Astfel, este de așteptat ca povestea din Vecinul să se axeze mai mult pe desfășurarea anchetei, pe rezolvarea misterului și pe îmbinarea indiciilor. Însă detectivul Warren pare să aibă mai mult rol de personaj secundar, de martor care nu influențează în nici un fel evoluția poveștii. Mai mult, nici talentul de detectiv al acesteia nu este remarcabil, astfel că intriga se dezvoltă parcă de la sine, iar adevărurile îți sunt până la urmă dezvăluite fără implicarea lui D.D.

Iubitorilor de thrillere și romane polițiste, dar și cititorilor care își doresc o lectură captivantă, pe care cu greu o poți lasă din mână.