Dublă inspirație

Scris de • 30 August 2016 • in categoria ,

Titlu: Valetul de Pică
Numar pagini: 202

Și, totuși, în mod ciudat, mi se părea că „blestemul” - un soi de rău letargic care plutea în aer, ca damful umed al unei ciuperci otrăvitoare adus prea aproape sub nări, un rău care mă împiedica să mă concentrez asupra scrisului - căzuse asupra mea înainte de a primi convocarea aceea.

Fiind fan Joyce Carol Oates de mai mulți ani, sunt familiarizată cu stilul ei pe care îl savurez de fiecare dată. Unul din lucrurile pe care le apreciez la ea este versa-tilitatea cu care este capabilă să conceapă o operă. Valetul de Pică nu îi este, mi s-a părut, deloc caracteristic, ci pare să fi fost scris sub camuflaj. Un camuflaj pe care nu se sinchisește nicio clipă să îl ascundă, ci, dimpotrivă, îl așază la vedere încă de la prima pagină. Acest roman este intenționat scris în stilul Stephen King, însă King nu este singura sursă de inspirație - deși principala -, ci i se mai alătură și E.A. Poe. Probabil deloc întâmplător, unul dintre preferații lui Stephen King. Și pentru că romanul este o inspirație, avem atât ca subiect, cât și ca defășurare a acțiunii o poveste caracteristică lui King, însă mult diluată, având ca bază povestea din „Jumătatea întunecată”.

Andrew J. Rush este un scriitor de thrillere polițiste, cu un oarecare succes, de-numit de presă „un Stephen King al gentlemanilor”. Fiind scris la persoana I, el ni se dez-văluie încet și destul de ambiguu, uneori ironic, alteori sincer, ca o persoană decentă, dornică să facă pe plac și să fie plăcut, care își adoră soția, cu care este căsătorit de peste 20 de ani și cu care are 3 copii. Chiar viața lui este o copie diluată a vieții lui Stephen King, al cărui nume și referire la diverse opere apare pe întreg cuprinsul romanului. Însă pe parcurs observăm că Andrew este un bărbat plin de prejudecăți, rasist, bigot, sexist și absolut orb la toate aceste aspecte ale caracterului său. Pe alocuri, personajul pare să se-mene chiar cu Jack Torrance din „The Sinning”, care crede despre sine că este blând, iubitor și răbdător cu familia sa, însă nu este chiar așa, iar băutura îi influețează atât per-cepția, cât și comportamentul.

Jack of Spades este pseudonimul sub care Andrew J. Rush își scrie romanele pe care ar vrea cu adevărat să le scrie, de un gothic macabru și violent, în care nu există hap-py-end și care îi permite să reconstituie evenimente din viața sa și să omoare membri ai familiei fără niciun fel de remușcări. Desigur, membri familiei nu știu despre acest aspect secret al carierei lui, deci nu pot fi deranjați. Alter-ego-ul său își face vocea auzită în ne-numărate rânduri. Chiar pare să fie cel care îi dictează comportamentul deviant lui An-drew J. Rush, iar pe parcurs începi să înțelegi că vocea apare atunci când Andy bea. Spun că pare să îi dicteze comportamentul pentru că uneori nu mai ești sigur cine influ-ențează pe cine în desfășurarea acțiunii, cât este Andrew J. Rush, cât este Jack of Spades și cât este, de fapt, cu totul altcineva, un altcineva care în final pare să se numească Andy Rush. Mie, însă, mi s-a părut că adevărata identitate a personajului este atât de bine as-cunsă sub toate aceste roluri și atât de încâlcită în ele, încât îi devine inaccesibilă chiar și lui. Acest amestec, obscurizat și de lipsa încrederii în sine și de un sentiment acut de vi-novăție, creează un zgomot de fundal care bruiază un comportament normal și face im-posibilă ancorarea într-o identitate clară și asumată.

Acțiunile care au loc îmi par prea puțin importante de sine stătătoare, însă cruciale în analiza psihologică a personajului principal. Din punctul meu de vedere, acest roman exact asta este: o analiză psihologică antrenantă și captivantă, surprinsă în 202 pagini care se citesc pe nerăsuflate.

Ritmul antrenant, viziunea unilaterală asupra evenimentelor, expunerea fățișă a surselor de inspirație ca un omagiu adus acestora.

Atât fanilor Stephen King - pentru diversitate -, cât și tuturor iubitorilor de romane psihologice.