Clubul Mincinoșilor

Scris de • 3 September 2014 • in categoria

Titlu: Clubul Mincinoșilor
Numar pagini: 432
ISBN: 978-606-8360-90-4

„Tatăl meu mi-a spus atâtea poveşti despre copilăria lui încât de cele mai multe ori mi se pare mai vie în amintire decât a mea. Poveştile lui erau spuse şi iarăşi spuse în faţa unui public format din bărbaţi care beau, cu care juca domino în zilele libere. Se întâlneau la Legiunea Americană sau în încăperea din spate a magazinului de pescuit, în timp ce soţiile lor credeau că plătesc facturile sau sunt la sindicat. Până la urmă, nevasta furioasă a cuiva i-a botezat Clubul Mincinoşilor şi așa le-a rămas. Cu siguranţă din punct de vedere tehnic, nu se spuneau prea multe adevăruri acolo.”

Întotdeauna mi-a plăcut să citesc memorii şi biografii. Există ceva magic în a cunoaşte, până la cel mai mic amănunt, viaţa, trăirile şi sentimentele, gândurile şi visele unei anumite persoane, care a fost sau este un personaj cu adevărat real. Poate că e din cauza faptului că, deşi totul pare o poveste complicată, o născocire demnă de un volum de basme, totul a fost autentic, cineva chiar a trecut prin toate întâmplările pe care ni le înfăţişează.

Cu o astfel de naraţiune incredibilă ne întâlnim şi în volumul lui Mary Karr. Clubul Mincinoşilor nu este altceva decât mărturia sinceră şi impresionantă a autoarei asupra copilăriei sale. Poate că vă întrebaţi acum, la fel cum am facut-o şi eu, cine este această Mary Karr şi ce este atât de special în copilăria ei, încât a scris o adevărată carte despre ea? Răspunsul este mai simplu decât vă aşteptaţi: Mary Karr este acum profesor de literatură, iar memoriile ei sunt unele dintre cele mai emoţionante, mai şocante şi mai amuzante scrieri din câte am citit până acum.

Pe parcursul a 423 de pagini, scriitoarea ne conduce înapoi în timp, într-o incursiune în Texasul anilor `60, sub acoperişul unei case dintr-un mic orăşel petrolifer uitat de lume. Cu o mamă aflată la a patra căsătorie, al cărei trecut ascuns o mână spre patima alcoolului, o soră mai mare ce poate pune la pământ trei băieţi într-o secundă şi un tată înarmat cu fel şi fel de poveşti despre propria viaţă, familia protagonistei nu este tocmai modelul de familiei tihnită americană. Ba din contră, este exact tipul despre care s-ar putea realiza un serial de succes. Sau, şi mai bine, despre care se poate scrie!

Folosindu-se de un talent narativ atestat de numeroase premii precum PEN/Martha Albrand sau premiul Institutului de Litere din Texas, Mary Karr reuşeşte să îşi înlănţuiască cititorul între pagini şi să îl facă să uite de noţiunea timpului, în timp ce trăieşte pe propria-i piele toate peripeţiile prin care a trecut micuţa protagonistă. În tot acest timp, lectorul oscilează între a râde în hohote şi a fi mişcat până la lacrimi. Însăşi volumul este o pendulare continuă între scene construite cu atât de mult umor, încât e garantat că te vei surprinde zâmbind cu gura până la urechi şi fragmente în care e dureros să continui să citeşti, dar nici nu poţi lăsa cartea din mână. Astfel încât, atunci când ajungi la finalul călătoriei printre amintiri, se prea poate să simţi un sentiment dulce-amar legat de întreaga poveste.

Sunt unele momente în care ai vrea să dispreţuieşti cu adevărat această complicată familie, în care te întrebi cum de Karr reuşea să zâmbească o secundă mai târziu după ce, o întâmplare care te-a făcut să reciteşti, în speranţa că nu s-au aranjat literele bine, tocmai se consumase. Tocmai aici se observă talentul autoarei de a te transpune în personaj. Inocenţa, precum şi naturaleţea şi onestitatea cu care este condimentată fiecare frază te fac să laşi la o parte propriile concepţii despre ce înseamnă o copilărie fericită şi să le adopţi pe cele de faţă.

În concluzie, recomand cu căldură Clubul Mincinoşilor! Este o carte care va rămâne în mintea voastră o perioadă îndelungată de timp, care vă va face să vă amintiţi de propria copilărie şi, de ce nu, chiar să vă doriţi să puneţi pe hârtie câte o poveste despre voi, cei de ieri sau cei de azi.

Stilul natural, extrem de frumos, dar şi şocant cu care ne sunt prezentate întâmplările. Mary Karr este cu adevărat născută ca să fie scriitor. De asemenea, umorul cu care sunt presărate poveştile şi contrastul dintre extreme, poartă cititorul printr-o multitudine de stări într-un timp foarte scurt.

Nu prea pot găsi minusuri la această carte. Cei uşor impresionabili vor avea poate câteva surprize din punctul de vedere al limbajului folosit pentru păstrarea autenticităţii sau al poveştilor. Dar acesta nu este un punct negativ în sine, ci mai mult o observaţie.

Tuturor celor cărora le place umorul în combinaţie cu o poveste bine spusă, dar care nu se sperie uşor când vine vorba de momente mai dure. Celor care vor o carte bine scrisă cu un fir narativ frumos închegat. Și iubitorilor de memorii, desigur.