Aventură la Kremlin

Scris de • 2 January 2014 • in categoria

Titlu: Dincolo de credință
Numar pagini: 544
ISBN: 978-606-609-403-0

„Michael scoase un mic burghiu și își pregăti puțin spațiul de acțiune. Mecanismele din interior erau mari și, spre surprinderea lui, nu erau aproape deloc ruginite. Scoase din rucsac un drug de patruzeci și cinci de cm și îl fixă în mecanismul central.[…] Zăvorul începu să se miște și ușa se crăpă, mecanismul mișcându-se până când, în cele din urmă, cedă cu totul. Michael așeză zăvorul pe jos și apăsă mânerul mare și rotund. Ușa se deschise ușor. Din încăpere îi izbi un aer stătut. Michael observă că marginile ușii erau groase, iar ușa era acoperită cu o substanță asemănătoare cu catranul, evident pentru a bloca pătrunderea aerului. Când se deschise de tot, Michael lumină camera cu lanterna. I se tăie respirația. Susan ajunse lângă el și aproape că i se înmuiară genunchii în fața a ceea ce vedea.
- Dumnezeule mare! șopti ea.”

Dincolo de credință este un roman de aventuri care ține cititorul cu sufletul la gură, purtându-l prin locuri de-a dreptul fascinante, de a căror existență se știe, însă care păstrează secrete de nepătruns chiar și pentru exploratorii care au acces la instrumente tehnologice de ultimă generație. Descifrarea unor opere de artă vechi conduce spre localizarea unui artefact al cărui conținut devine obsesia unui om cu o putere colosală, pentru care lucrurile lumești, indiferent cât de scumpe sunt, nu mai au valoare. Nemurirea este unicul scop, pentru împlinirea căruia, toată averea, influența și puterea pe care le deține și, de asemenea, viața oamenilor din jurul lui sunt simple mijloace. Firul epic ne poartă printr-un labirint de intrigi care iau naștere de la un capitol la altul. De fiecare dată când întâmplările par a se apropia cât de cât de un final, altă situație se interpune, complicând lucrurile cu o viteză amețitoare.

În general, stilul literar al lui Richard Doetsch (care a mai scris și Hoții paradisului, roman la fel de alert și de captivant ca și Dincolo de credință) este unul care ține cititorul cu sufletul la gură încă de la primele pagini, când acțiunea ia întorsături absolut surprinzătoare, punând protagoniștii pe un curs exploziv. Personajele sunt foarte bine create, având caracteristici definitorii foarte distincte, excluzând astfel confuzia între ele. Acest lucru îi permite autorului să introducă o mulțime de actori în acțiune, neexistând vreun risc de confuzie.

Cu o pondere mai mare în roman, personajele masculine sunt create în general după două tipare. Primul este tipul bărbatului romantic, permanent de partea binelui, așa încât indiferent de cât de ilegal sau imoral ar fi ceea ce face, el rămâne un mascul ideal. Al doilea este tipul de bărbat fără scrupule, ale cărui acțiuni se simte de la bun început că ascund ceva putred. Aceștia nu vor putea fi percepuți ca fiind plăcuți nici măcar atunci când, de fapt, ceea ce fac este pe deplin justificat de ceva ce se află dincolo de puterea de control a oricărui om. Personajele feminine diferă doar prin faptul că sunt concepute exclusiv ca feminitate întruchipată, bunătate exclusivă, fără ca pe întreg parcursul romanului să descoperim măcar un personaj feminin negativ. Este un punct în plus probabil, dar cred că în același timp, din această cauză romanul șchiopătează puțin.

Personajele principale masculine, Michael St. Pierre și Paul Busch, apar în toată seria thriller Thieves a lui Doetsch. Deși Dincolo de credință este a treia carte din serie, doar pe alocuri se poate observa acest lucru, rar făcându-se mențiuni referitoare la primele două cărți.

Partea principală a acțiunii se petrece în Kremlin, centrul fortificat al Moscovei, mai exact în subteranele inundate ale acestuia. Aventura pe care Richard Doetsch o descrie are parte de un plus de frumusețe prin plasarea ei în acest decor, deopotrivă misterios și periculos. Autorul reușește să creeze o atmosferă extrem de intensă, răsturnările de situație întărind acest lucru. Tensiunea îl urmărește pe cititor de la începutul până la sfârșitul romanului. Artefacte de pe vremea lui Ivan cel Groaznic, tunele inundate, camere de tortură închise de sute de ani, Liberia Bizantină (care, mai târziu am înțeles, este de fapt Librăria Bizantină), toate acestea și încă multe altele, sunt elemente pe care autorul le combină cu legende moderne despre Rusia, precum foști agenți KGB convertiți la democrație și transformați în generali atotputernici, un sistem cvasi-totalitarist încă în funcțiune, care însă merge extraordinar de bine alături de o ciudată deschidere spre turiști, ce au voie să zburde liberi prin tot Kremlinul. O atare combinație face din Dincolo de credință un roman de aventuri foarte complex, în care cititorul va descoperi rezultatul unui amplu efort de cercetare pe care autorul l-a făcut în vederea scrierii acestuia.

Un captivant roman de aventuri, care ține cititorul cu sufletul la gură de la prima până la ultima pagină, Dincolo de credință este o carte excelentă de citit într-o vacanță sau într-o călătorie.

Personajele mi s-au părut oarecum stereotipe, dar sunt totuși construite foarte bine.

Recomand romanul Dincolo de credință celor pasionați de cărțile de aventuri care conțin și informații care întregesc cultura generală a cititorului.