Puterea poveștilor

Scris de • 19 December 2013 • in categoria

Titlu: O sută de nume
Numar pagini: 312
ISBN: 978-973-724-757-5

O jurnalistă aflată într-un punct mort al carierei sale, o poveste fără vreun sens aparent, o serie de personaje care îi vor schimba viața – un roman despre regăsiri și puterea cuvântului de a transforma realitatea.

Katherine Logan a făcut o greșeală care a distrus viața unui om nevinovat și care pare să-i fi distrus cariera pentru totdeauna. Dată afară de la postul de televiziune unde era pe culmile succesului până de curând, jurnalista mai are o singură șansă pentru a-și câștiga iertarea – să scrie povestea celor o sută de nume misterioase, aflate pe o listă la fel de misterioasă. Lista este cadoul de despărțire pe care Constance, prietena cea mai bună, editorul șef și mentora lui Kitty, i l-a lăsat înainte de a muri, pentru a-i da o ultimă lecție despre jurnalism și umanitate. Rămasă cu această listă și sarcina de a-i scrie povestea în amintirea lui Constance, Kitty are la dispoziție două săptămâni să afle despre ce e vorba și să își convingă colegii de la revista Etcetera că mai poate schimba vieți prin puterea cuvintelor.

O poveste despre pierderi și regăsiri, despre reîndrăgostire și despre pasiunea pentru cuvinte, O sută de nume vorbește despre oameni simpli, viața în toate formele sale și neobișnuitul aproape magic pe care îl ascunde fiecare dintre noi în lucrurile aparent banale. Pe măsură ce Kitty investighează lista, ea descoperă și se redescoperă, învățând încă odată să iubească jurnalismul care are puterea de a transforma realitatea. Și, deși se simte singură și pierdută în această călătorie, ea descoperă un amestec de personaje fascinante, unele aflate chiar foarte aproape de ea.

Cecelia Ahern se joacă, încă odată, cu imaginația și empatia cititorilor, ștergând granițele dintre real și fantastic, transformând banalul în ceva special, totul prin ochii curioși ai jurnalistului care iubește oamenii. După cum ne-a mărturisit chiar ea în interviul acordat cu ocazia lansării cărții în România, este o poveste specială, plină de suspans și semne de întrebare, care devine o altfel de poveste de iubire: Cum poți scrie o sută de personaje care să aibă o sută de povești? E foarte mult! Așa că m-am dus la cartea mea de idei – de fiecare dată când îmi vine o idee, o scriu acolo – și am ales 6 personaje pe care le păstram pentru romane viitoare. A fost ca și cum le-am făcut cunoștință diferitelor părți din viața mea. E special acest roman pentru mine și pentru că mesajul romanului este despre a scrie, a scrie cu pasiune despre ceea ce îți dorești, nu despre ce vor oamenii să citească de la tine, o idee în care cred cu tărie. Acest roman e mai mult în genul mystery, față de alte romane de-ale mele. În plus, nu este o poveste de dragoste, e vorba despre dragostea unei persoane pentru scris.

Kitty Logan devine personajul-metaforă a nevoii de a redescoperi pasiunea pentru ceea ce ești și ceea ce faci, iar aventura ei punctează această idee în toate momentele tensionate. Prin dialogurile ironice, adesea dureroase, prin lecțiile pe care le primește de la persoanele „plictisitor” de normale, prin munca de investigație și încăpățânarea de a nu accepta schimbarea, eroina noastră ne ține cu sufletul la gură și ne face adesea să ne întrebăm dacă a înțeles ceva din greșelile trecute. Umanitatea ei, vulnerabilitatea ei și defectele de care se dezbară cu greutate fac totul cu atât mai credibil, în stilul tipic Cecelia Ahern: Găsise din nou puterea de a avea încredere în ea. Nu-și făcea griji decât pentru faptul că instinctele pot fi înșelătoare, iar călătoria putea fi un dezastru.

Un roman în care fiecare se poate regăsi câte puțin, pe care cu greu îl lași din mână pentru că îți incită curiozitatea, O sută de nume m-a surprins cu abilitatea de a spune o poveste despre toate poveștile posibile.

Accentele de realism magic, personajele neobișnuite.

Pentru cei ce apreciază o poveste dulce-amăruie despre neobișnuitul normalității.