Iubirea pe partea inversă a drumului

Scris de • 13 December 2011 • in categoria

Un gest de iubire

Titlu: Un gest de iubire
Numar pagini: 392
ISBN: 978-973-689-421-3

Cu toţii suntem ȋnsufleţiţi de iubire. Ne iubim pe noi ȋnşine, pe cei apropiați nouă, iubim o idee, un Dumnezeu, o ţară, un ideal. Credem că iubirea ar trebui să ne facă mai umani, mai buni, mai deschişi. Personajele acestei cărți ȋnsă ne arată o altă faţă a iubirii, o iubire pentru care sunt dispuse să sacrifice şi ultima lor fărâmă de umanitate.

Nu este o carte de dragoste, siropoasă, cu un limbaj colorat. Din contra, Un gest de iubire este o carte violentă, cu un limbaj rece, calculat şi plin de tensiune. Ȋn al doilea rând, numele personajelor – Anna Petrovna, Mutz, Samarin, Balaşov -, locul uitat de lume din Siberia, ȋn care acestea supraviețuiesc, războiul civil dintre Roşii şi Albi, cruditatea şi verosimilitatea ȋntâmplărilor, felul ȋn care sunt manevrate anumite tehnici literare, ȋţi vor da falsa impresie că scriitorul este rus. James Meek este ȋnsă un scriitor britanic, distins cu câteva premii literare prestigioase, dar care a locuit ȋn Moscova pentru o bună perioadă de timp.

Ȋn anul 1919, luptele dintre Roşii şi Albi par să nu ducă la niciun rezultat. Însuflețiri de idealurile ȋn care cred, oamenii devin mașinării, ascultă ordinele primite orbește, ucigându-se unul pe altul. ,,Ocupat să reconstruiască lumea, omul a uitat să se reconstruiască pe sine” (Andrei Platonov), ne spune motto-ul cărţii, iar ȋn spatele războiului, al acestui absurd, naratorul ne arată discret că toţi oamenii au aceleaşi nevoi şi probleme. Ȋn Iazȋk, Balaşov, fostul soţ al Annei Petrovna, conduce secta castraţilor, acei ,,ȋngeri pe pământ”, ce continuă să creadă ȋn iluzia purităţii lor, ȋn raiul pe pământ, recrutând noi membri, cu toate promisiunile făcute. Anna Petrovna, pe de cealaltă parte, vine ȋn Iazȋk cu fiul ei, ȋn căutarea soţului mult iubit… neputând ȋnţelege iubirea acestuia pentru divinitate, Anna ȋncearcă să ȋnlocuiască tot ce a pierdut, ȋn numele Domnului, prin plăcerile trupeşti.

Samarin e personajul ce trezeşte personajele din rutina ȋn care au căzut; ȋndrăgostit de Katia, prizonieră ȋn Grădina Albă, Samarin trece atât peste regulile comuniștilor şi a cehilor, cât şi peste limitele moralităţii, ȋn ȋncercarea de a salva fiinţa iubită. La fel ca şi celelalte personaje, Samarin este un personaj complex, ȋnsufleţit ȋnsă de un singur sentiment: iubirea.

Un gest de iubire este o carte despre războiul civil dintre Albi şi Roşii, despre canibalism, nevoia de supravieţuire şi absurditatea ,,strădaniei de-a gândi logic ȋn acestă lume”. (p.251) E o carte care şochează prin tensiunea şi violenţa limbajului, prin răceala sentimentelor, ȋn antiteză puternică cu gestul de iubire al lui Balaşov şi al lui Samarin.

stilul concentrat, complexitatea caracterelor;

limbajul rece, prea epic pe alocuri

celor ce îndrăgesc proza rusească şi cărțile cu-n mesaj puternic