Conflicte

Scris de • 10 January 2012 • in categoria

O educatie costisitoare

Titlu: O educaţie costisitoare
Numar pagini: 251
ISBN: 978-937-724-385-0

A doua zi dimineaţă, la biroul său, în cealaltă parte a lumii, Lunt citi un e-mail secretizat prin care i se cerea să analizeze perioada pe care Teak o petrecuse în Africa şi să înceapă supravegherea lui. Se duse afară pentru a se recompensa cu o ţigară, în colţul din spate al bazei, la umbra unui boungaivillea mari. „Am ştiu din prima clipă când l-am cunoscut pe puşti.

Michael Teak este un tânăr absolvent de Harvard cu capacităţi intelectuale şi mai ales fizice remarcabile. Datorită acestora el este recrutat de CIA şi trimis în Africa sub acoperire. Acolo, în timpul unei misiuni de rutină în cadrul căreia trebuia să-i livreze un telefon lui Hatashil, liderul rebelilor care luptă pentru libertatea Africii, el se trezeşte prins la mijloc într-un conflict despre care nu avea cunoștință. Faptul că scapă nevătămat sau că este martorul raderii de pe faţa pământului a unui sat întreg nu este la fel de important precum îndoiala care se naşte în mintea şi mai ales sufletul lui. Începe să se întrebe cine au fost autorii atacului, dacă el este părtaş fără voie al acestui atac şi dacă Hatashil este într-adevăr cine pretinde a fi. Dar mai ales începe să-şi pună sub semnul întrebării loialitatea faţă de cauza pentru care lucrează deoarece aceasta nu mai pare a fi una cinstită.

Susan Lowell este profesoară la Harvard şi recenta premiantă a unui Pulitzer pe care l-a obţinut pentru o carte despre Hatashil în care acest lider al luptătorilor rebeli este descris ca fiind speranţa şi salvarea Africii, un adevărat erou naţional. Toate acestea se schimbă însă când presa americana află despre satul ras de pe faţa pământului din Africa şi atribuie acest masacru tocmai celui care până mai devreme era ridicat în slăvi, Hatashil.

David este un tânăr somalez student la Harvard, venit tocmai din satul masacrat. El este doar un om influenţabil, o victimă colaterală manipulată şi folosită pentru lucruri ce depăşesc puterea lui de înţelegere. Pentru ca el este, în esenţă, un om cu o gândire foarte simplă, incapabil să înţeleagă jocurile de interese şi chestiunile politice, deşi face eforturi în acest sens. Prietena lui, Jane, este însă mult mai conectată la această lume complicată, dar este şi ea poate prea tânără şi impulsivă ca să înțeleagă pe deplin implicațiile şi consecințele anumitor fapte, ale ei sau ale altora.

Pe lângă aceste patru personaje importante pentru desfășurarea acțiunii, mai există foarte multe altele cărora nu le-am găsit niciun sens în întreaga povestire. De fapt, întreaga povestire mi s-a părut fragmentară şi greu de înțeles, cu multe pasaje şi chiar capitole care nu-şi au rostul în desfăşurarea acțiunii. Se vorbeşte foarte mult despre Harvard şi viaţa de student acolo şi inclusiv despre câţiva dintre studenți. Toate acestea mi s-au părut petice puse la întâmplare într-o pătură de evenimente din cel mai bun material însă nu prea bine croită.

După citirea cărţii am rămas cu impresia că am văzut un trailer prelungit al unui film ce pare interesant dacă reușești să-l vezi în întregime. Această „întregime” a fost ceea ce mi s-a părut mie că a lipsit din acest roman pentru a fi un text compact şi captivant. Fără să fiu rea, am avut impresia că se vorbește mai mult pe lângă subiect.

anumite pasaje de o profunzime impresionantă

lipsa omogenităţii

celor în căutarea unei lecturi uşoare