Trecutul te ajunge din urmă mai ușor decât bumerangul

Scris de • 24 April 2024 • in categoria

Titlu: Unghiul Mort
Anul aparitiei: 2022
Numar pagini: 128
ISBN: 9786064015761

Aceasta este o nuvelă a Paulei Hawkins, renumita autoare a romanelor polițiste emblematice, cum ar fi mult lăudata și discutata Fata din Tren, care a fost adaptat într-un film de succes de către Tate Taylor în 2016, cu un grup stelar de actori americani, inclusiv Emily Blunt, Justin Theroux și Rebecca Ferguson, În apele adânci și cel mai recent Focul Mocnit, toate prezentând povești cu o intrigă inteligentă și protagoniste tulburate psihologic, care uneori se dovedesc a fi povestitoare destul de nesigure. Unghiul Mort este o nuvelă, și nu una așa cum am citit în diferite recenzii, dar care încearcă să spună o poveste de răzbunare într-un număr limitat de pagini, iar rezultatul final este destul de bizar.

Povestea se învârte în jurul prieteniei dintre cele trei personaje principale, Jake, Ryan și Edie, a căror perspectivă este aceea prin care cititorul urmărește acțiunea. Legătura dintre trio-ul de prieteni își are rădăcinile în anii copilăriei, iar relația particulară dintre ei constituie principalul motor narativ care duce povestea mai departe. În plus, cheia misterului constă în aceeași uniune care poate părea perfectă la prima vedere, dar după un timp cititorul înțelege complexitățile care încarcă interacțiunile dintre ei și dăunează prieteniei.

Povestea începe cu Jake, găsit mort în propriul apartament de la periferia Edinburgului. Iar Ryan este singura persoană prezentă la locul crimei și cel care alertează medicii și autoritățile pentru a investiga uciderea aparentă a prietenului său fratern, care zace mort, cu o rană căscată în cap. Atunci când primii ofițeri ajunși la fața locului îl întreabă de ce ține în mână un ornament uriaș de sticlă, care mai târziu se dovedește a fi chiar arma crimei, singura apărare pe acre o invocă este aceea că Jake nu-i era un simplu prieten, ci un adevărat frate. În continuare, Edie, singura femeie din grupul de prieteni, preia conducerea narațiunii.

Pe măsură ce cel mai bun prieten al ei, Ryan, este pus rapid sub microscopul poliției ca un potențial suspect de crimă, Edie va trebui să lupte cu durerea ei copleșitoare și, în același timp, să înceapă propria anchetă asupra uciderii lui Jake. Ceea ce dezvăluie ea, este un secret al trecutului care vine să-i bântuie pe cei trei prieteni.

Cartea își derivă titlul din afecțiunea oculară rară a lui Edie, care îi restrânge vederea și o împiedică să efectueze o serie de activități, cum ar fi condusul sau mersul pe jos în timpul nopții. Hawkins înfrumusețează textul cu descrieri succinte ale unei vechii reședințe, descrieri ce urmăresc să administreze o dimensiune sinistră, aproape supranaturală, casei izolate din stâncă a lui Edie, ceva care adaugă narațiunii un aspect destul de gotic.

A doua și ultima parte creează o anumită tensiune, pe cât posibil, în limitele unei nuvele, iar finalul este menit să ne uimească și să ne descurajeze, dar, din păcate, concluzia poveștii este ușor previzibilă. În timp ce partea terifiantă cade plată, deoarece nu există suficient timp pentru ca autorul să condiționeze corect cititorul pentru un punct culminant care să cuprindă un element puternic șocant.

Este o lectură foarte rapidă, de mai puțin de două ore și o modalitate decentă de a pierde timpul, mai ales dacă călătoriți pe o distanță scurtă sau aveți de așteptat o vreme. Paula Hawkins este una dintre cele mai populare scriitoare de romane polițiste din ziua de azi, iar cele mai recente lansări ale ei ar trebui să fie întotdeauna verificate de către cititorii devotați ai genului. Cu toate acestea, abilitățile ei apreciate în țeserea intrigii necesită o altă formă narativă, cel mai probabil cea a unui roman complet.

Există câteva dintre mărcile înregistrate ale autoarei prezente și în Unghiul Mort, în special caracterizarea lui Edie care amintește de eroinele anterioare ale lui Hawkins în ceea ce privește personalitatea și temperamentul general, dar aș prefera să citesc una dintre poveștile ei încântătoare despre crimă și înșelăciune, plină de heringi roșii. Așadar, cred că va trebui să aștept următorul mod de a opri timpul, sperând că voi avea în curând din nou ocazia să savurez un thriller încântător care s-ar dovedi a fi echivalent cu munca anterioară a autoarei.

S-a grăbit să scrie și să predea lumii o nouă istorie? Se prea poate. Chiar dacă ne-am obișnuit cu maratoanele Paulei, de data asta o să parcurgeți un sprint, care s-a dovedit a fi unul în care tu decizi cum arată lumea celor din poveste, ba chiar și descrierea personajelor îți va aparține. Când plotul este foarte interesant, cui îi mai pasă de fizic?

Text scris de Stella Popa.