Și se vor topi minciunile

Scris de • 22 September 2021 • in categoria

Titlu: Fior
Anul aparitiei: 2021
Numar pagini: 377
ISBN: 978-606-006-547-0

Dragostea mea pentru thriller-uri este din ce în ce mai durabilă, cu fiecare titlu de carte care mă cucerește iremediabil, iar în ultimul timp am un noroc chior să dau peste volume interesante din această categorie. Adevărul este că acest gen literar mi se pare potrivit pentru momentele în care ai chef să te scufunzi în neantul unei istorii pline de alertă și intrigi. Și pentru că am pus recent punct romanului Fior de Allie Reynolds, tradus la editura Rao, am decis să împart cu voi impresiile post-lectură.

Saskia, Curtis, Milla, Dale, Heather și Brent sunt șase prieteni care adoră snowboardingul și sporturile extreme. Pe cât sunt de diferiți ca oameni, pe atât sunt de competitivi ca sportivi de performanță, iar această constantă luptă pentru victorie îi apropie din ce în ce mai mult. Totuși, fiecare dintre ei este pus în fața unor evenimente care le pot schimba viața. Saskia – un soi de personaj negativ omniprezent - devine mărul discordiei între ceilalți membri ai găștii. Arogantă, răutăcioasă, perfidă și răzbunătoare, aceasta dispare într-o bună zi. Se topește aidoma zăpezii proaspăt așezate, iar ceilalți prieteni decid să rupă orice fel de relație pentru zece ani. Până în momentul când cineva, o figură misterioasă, le face o invitație comună, să revină în Le Rocher, o stațiune din Alpii francezi. Care este motivul? De ce s-au revăzut după o decadă de tăcere? Totul este învăluit în mister.

Întreaga acțiune a romanului are loc într-un loc rupt de realitate, în creierii munților, un punct pe hartă uitat de Dumnezeu, dar în care personajele sunt puse în fața unor alegeri mai mult sau mai puțin dificile. Narațiunea povestită de vocea Millei este alertă, impregnată cu mult mister dozat sănătos. Practic, fără a exagera, suntem în prezența unui roman care respectă canoanele unui thriller modern captivant.

Se pare că Allie Reynolds, fostă sportivă de performanță în snowboarding, a decis să ofere lumii și o mostră literară lucidă, matură, bine structurată. Felul în care și-a creat eroii este demn de autori deja confirmați. Totuși, aceasta mai are anumite abordări lacunare, precum zonele gri ale narațiunii, locuri în care istoria parcă s-ar rupe prea brusc. Mă bucur că a compensat aceste lacune cu turnuri de subiect, cu detalii obscure și mai ales cu acel final care parcă lasă loc de interpretări.

Istoria în sine este clasică. Avem o crimă, un infractor, mult mister și schelete în trecutul fiecăruia, ceea ce pentru cititor reprezintă o șansă bună de a dezghioca istoria treptat și de a o savura. Deși avem de a face cu un debut, acesta este unul închegat, cu mici elemente care se aseamănă cu greii genului, cum ar fi Agatha Christie cu ai săi Zece negri mititei.

Cu siguranță, prezentul volum va fi pe gustul cititorilor care preferă să își ocupe mintea cu dezlegarea unor șarade complicate. Allie Reybolds a reușit, din prima, să găsească mijlocul de aur dintre o multitudine de acțiuni: sport, sex, trădare și prietenie, transformându-le într-un soi de Kubik Rubik perfect pentru a fi citit într-o seară de toamnă târzie.