Problema lui Jane

Scris de • 29 September 2008 • in categoria

0Autor: Catherine Cusset
Rating:  Catherine Cusset - Problema lui Jane rating - recenzii carti
Editura: Leda

Catherine Cusset - Problema lui Jane - recenzie carti
Am întâlnit persoane care nu puteau citi o carte, dacă nu vizualizau imaginea sfârşitului din prima secundă, persoane care vroiau să ştie exact numărul paginilor pe care le vor parcurge sau persoane care citeau în mod deliberat pagini la întâmplare, pentru a intra într-un univers temporar al cărţii respective. Nici eu nu sunt lipsită de o deprindere în ceea ce priveşte cărţile. De fiecare dată când mă aflu printr-o librărie, încercând să mă hotărăsc asupra noului membru al rafturilor mele de acasă sau atunci când primesc o carte, primul impuls pe care nu mi-l pot controla este acela de a citi ceea ce se află pe spatele cărţii, fie că sunt informaţii despre autor, fie că reprezintă un indiciu despre lumea dinăuntru în a cărei atmosferă urmează să decid dacă voi pătrunde sau nu.

Acelaşi lucru mi s-a întâmplat cu Problema lui Jane. Universul creat de Catherine Cusset l-am vizualizat pentru prima oară asociind câteva cuvinte extrase din descrierea aflată pe verso: thriller psihologic, poveste captivantă şi antrenantă, viaţa ta privită prin ochii altcuiva. Aceste încadrări subtile puteau fi pilonii unui roman capabil să atragă prin porii fiecărei file. Totul depindea de conţinut şi de felul în care acesta urma să fie împletit pe structura vag creionată în scurta prezentare. Aşa că am început să citesc. O viaţă împărţită în 4 etape, la care se adaugă introducerea intitulată sugestiv "Pachetul" şi bineînţeles un epilog. Cum ai reacţiona dacă ai primi într-o dimineaţă un pachet ce conţine un manuscris de 360 de pagini mâzgălite cu viaţa ta privită de către un observator anonim? Jane este cea care se confruntă cu această situaţie, la sfârşitul fiecărui capitol citit, fiind din ce în ce mai intrigată, stare trădată de gesturile şi gândurile sale redate în scurtele pauze în care îşi ia privirea de pe manuscrisul primit.

Povestea vieţii lui Jane nu este în schimb radiografia la care mă aşteptam, lipsindu-i varietatea şi concludenţa unei analize a trăirilor interioare. Accentul este pus în special pe viaţa amoroasă a lui Jane, fiind scoase în evidenţă imaturitatea şi instabilitatea sa afectivă. Totul este relatat în detaliu, în aşa fel încât cu fiecare amănunt mi s-a adâncit senzaţia de înşiruire fadă, care scapă din mâini puterea de a crea o tensiune psihologică. Jane citeşte cartea, al cărei personaj principal este ea însăşi, regasindu-şi refăcută viaţa din ultimii ani prin unirea unor evenimente şi întâmplări asemănătoare unor piese de puzzle. Nu lipseşte nicio piesă, tot exteriorul fiind recreat cu o precizie de-a dreptul suspicioasă, povestirea nereuşind în schimb să atingă substratul sensibil aflat dincolo de macheta minuţioasă a trecutului lui Jane. Aş putea spune că cititorul preocupat de Problema lui Jane este supus unei călătorii cu trenul. Până la destinaţie, trenul opreşte în 4 locuri, cititorul fiind plimbat dintr-o relaţie a lui Jane în alta (stabilă sau mai puţin stabilă, plus un mariaj eşuat), observând declinul vieţii ei sentimentale ca şi când s-ar uita neîncetat pe geam. Nu te poţi simţi decât ca un voyeur care nu are acces dincolo de fereastră. Ceea ce vizualizezi se rezumă deseori la faptele şi gândurile lipsite de substanţă ale unei femei care izbucneşte de prea multe ori în lacrimi şi care se teme că va rămâne singură, motiv pentru care mereu se află în patul cuiva.

Insistenţa obsesivă asupra vieţii personale a lui Jane nu o împiedică însă pe Catherine Cusset să presare acţiunea cu aluzii subtile la adresa raporturilor sociale din cadrul mediului academic contemporan din America, de ajutor fiindu-i cu siguranţă poziţia sa de profesor asociat la Universitatea Yale. Prin intermediul ocupaţiei lui Jane, care este la rândul ei profesoară de franceză în cadrul unei universităţi de prestigiu (Devayne University plasată în Old Newport), scriitoarea reuşeşte să creioneze lumea universitară cu neajunsurile sale şi dificultăţile pe care le întâmpină un doctorand (cazul lui Jane) în ascensiunea sa. Aici intră de exemplu atitudinea multora dintre profesorii titularizaţi faţă de studenţi sau doctoranzi. O mulţime de lectori, simtindu-se ameninţaţi de colegii lor mai tineri, tind să le respingă lucrările sau să le « împrumute" ideile. O altă ironie la adresa profesorilor seniori o regăsim în relatarea unei cine a lui Jane cu şeful catedrei de Franceză, care împarte nota de plată până la ultimul cent, deşi Jane nici măcar nu mâncase nimic.
Întâlnirea importantă de sfârşit de an universitar, la care participau toţi membri catedrei de Franceză este un alt moment ridiculizat prin prisma lui Jane, care le priveşte înverşunarea şi discuţiile în contradictoriu pe teme administrative, aparent singurele lucruri interesante din viaţa lor.

Construită după modelul « poveste în poveste » , Problema lui Jane încearcă să menţină captivată atenţia cititorului pe tot parcursul cărţii folosindu-se de suspansul creat de manuscrisul anonim, dar eşuează prin lipsă de varietate şi prin suprapunerea confuză a planurilor trecut - prezent. În timp ce citeşte manuscrisul primit, Jane este cuprinsă de paranoia şi revoltă. Cu fiecare capitol citit, cercul de autori suspecţi se extinde şi ea nu reuşeşte să-şi dea seama ce persoană din viaţa ei a urmărit-o îndeaproape pentru a-i reconstitui întreaga viaţă. După ce îşi derulează în minte toate posibilităţile, ajunge la concluzia că numai un bărbat cu care a avut o relaţie poate avea atât de multe informaţii. Uneori se simte minimalizată sau chiar "desfigurată" de viziunea autorului manuscrisului, ale cărui interpretări se îndepărtează de situaţiile reale. Alteori, obiecţiile şi înverşunarea lui Jane se rezumă numai la mici detalii de-a dreptul insignifiante, precum faptul că ea şi-a păstrat inelul de logodnă după divorţul de Eric pentru că îi plăcea bijuteria, aruncând doar verigheta vs. varianta autorului manuscrisului care consemnează aruncarea ambelor inele.

Fiind o carte al cărei mister este învăluit prea mult de viaţa de zi cu zi, în care preocupările de bază sunt ascensiunea pe plan profesional şi căutarea relaţiei perfecte, Problema lui Jane se potriveşte de minune cu acele momente în care vrei să te afunzi în cotidian şi nu ai o revistă la îndemână.

Scrisă de Ruxandra Mateiu

Citeste cele 5 COMENTARII si spune-ti parerea!

1. Imi plac mult operele care sunt construite « poveste în poveste ». Acuma ca am gasit articolul despre cartea asta chiar am s-o caut …sa vad care e “problema lui Jane” pe larg.:);)