Pasiuni răvășitoare ca în Italia

Scris de • 27 October 2015 • in categoria

Titlu: Floarea pasiunii
Numar pagini: 166
ISBN: 978-973-724-471-0

Erau singuri, în natură, în anotimpul abundenței, și nu erau deloc îndrăgostiți. Nici tulburați. Râdeau, se distrau enorm și nu își dăduseră brațul. Împreună își bătuseră joc de multe lucruri, mai ales de idile. Își bătuseră joc de eternele fecioare blonde care rup petalele unei eterne margarete, […] Și pasiunea care îi năpădi fu ca o furtună înspăimântătoare.

Cărticica aceasta este o furtună între două coperți. Dacă vi s-a întâmplat să vă îndrăgostiți peste noapte și să nu înțelegeți prea clar ce trăiți, atunci poate că sunteți în căutarea unui răspuns... nu îl găsiți aici, în schimb puteți retrăi acest vârtej, de data aceasta fără a fi răniți.  Femei și bărbați care își bat joc de sentimente, crezând că nu pot fi atinși vreodată de ele, cad victimă patimilor, virtutea e gândită ca răzbunare a unei dezamăgiri amoroase, bărbații cuceresc cu artă și renunță în ultima clipă, apar nebunii spontane declanșate de un exces afectiv... aceasta e lumea lui Matilde Serao, un pic patetică, specializată în excese de tot felul, atrăgătoare prin energia de a iubi care respiră prin toți porii personajelor. Nu vă așteptați la analize psihologice savante sau la dialoguri elaborate, aceste piese literare sunt construite ca o lamă de cuțit – tăioase, compuse din gesturi semnificative care străpung inimi.

Vă veți întreba deseori De ce? pentru că acțiunile eroilor par inspirate de furie, de frică și de instincte, totul e irațional, totul devine inutil și încercarea de a da un sens alegerilor sufletești devine dramă existențială. Priviți de pildă nuvela Delfina... în timp ce o bătrână își învață fata cum să se poarte în căsnicie și cum să verifice trăinicia dragostei viitorului soț, din camera alăturată vine o altă tânără, fără gânduri de măritiș, care le amuțește cu o privire ironică – parcă ar spune  Deci așa, împărtășiți rețete de seducție rapidă unor bărbați cărora nici că ar putea să le pese ma puțin? Sunt situații în care Binele vrea să învingă și când e gata să-și anunțe victoria, o săgeată otrăvită strică întregul echilibru. Citiți Victoria lui Annibale... nu cred că veți întâlni un trubadur așa subtil, așa ambițios, așa consecvent ca Annibale, un bărbat care vrea să cucerească din ambiție și depunde atâta energie în micul său proiect sentimental încât cade pradă celei pe care o voia victima sa, dar... căci din umbră Matilde Serao creează mereu un dar întunecat, o inimă se frânge, unul dintre cei doi renunță tocmai când era la un pas de a fi fericit. Dacă acum șușotiți Cine? Cine? înseamnă că merită să căutați răspunsul în carte.

Sunt momente când autoarea alege naratori foarte insistenți, care interoghează cititorul, îi ghicesc așteptările sau dimpotrivă, i le modelează cu îndrăzneală. În Joc de răbdare, aruncă neglijentă o batistă, o femeie și o maimuță, sugerează o sinucidere sau în orice caz, o moarte disperată, și te provoacă să creezi tu povestea pornind de la datele care ți se dau. Într-o lume în care mai mult se consumă decât se creează, vă invit să fiți acei cititori care se întâlnesc la jumătatea drumului cu autorii. Matilde Serao vă dă șansa să fiți de fapt scriitorii... sau poate vă roagă să o salvați de o lene subită! ;)

Una peste alta, aveți în față un volumaș provocator, plin de episoade senzuale, greu de explicat, iraționale și uneori golite de sens exact ca în realitate. Sfat: nu îl citiți de Dragobete, nu o să mai fiți în formă pentru bomboanele în formă de inimioară și cupidonul ostentativ de pe felicitarea cu Te iubesc!

Nuvelele au subiecte de o diversitate uimitoare, iubirea are deodată atât de multe avataruri, nici nu bănuiam că sunt zeci de moduri de a te îndrăgosti, atâtea mijloace prin care cineva îți poate frânge inima.

Ton melodramatic, atmosferă melancolică, poveștile sunt întotdeauna de o tristețe sfâșietoare, s-ar putea să vă distrugă credința în iubire.

Pentru cei care trec printr-o despărțire (aici găsesc o întreagă comunitate de suflete dezamăgite), pentru cei care se știu cinici, pentru fanii lui Matilde Serao, pentru sentimentali și… sentimentale, pentru cei care simt că sunt prea fericiți și nu mai suportă povara.

1. Elisabeta spune:

O carte superba, mi-a placut foarte mult.

2. Citiți Victoria lui Annibale …. esteeee ….