Întemeietorul Imperiului Otoman

Scris de • 29 January 2015 • in categoria

Titlu: Mehmet al II-lea
Numar pagini: 416
ISBN: 978-973-128-525-2

„...el este o figură enigmatică, văzută în Occident ca un tiran crud, pe care papa Nicolae al V-lea îl numea ”fiul lui Satan, al pierzaniei și al morții”, în timp ce turcii îl venerează ca pe un mare cuceritor.”

John Freely este profesor universitar, fizician şi autorul a peste patruzeci de lucrări de istorie, cultură şi civilizaţie greacă şi turcă. Prin cartea sa, „Mehmet al II-lea, Cuceritorul Constantinopolului” încearcă să descopere ce fel de om era cel ce a schimbat pentru totdeuna fața lumii după ce a cucerit un străvechi imperiu creștin și a fondat propriul lui imperiu musulman la granița dintre Orient și Occident.

Venerat de turci și văzut ca un tiran brutal de către Occident, Mehmet a fost un lider militar strălucit dar și un prinț renascentist. Palatul său adăpostea poeți turci, astronomi arabi și greci, precum și savanți și artiști italieni. A ajuns sultan la varsta de 12 ani şi a fost sultan al Imperiului Otoman între 1444 şi 1446, şi între 1451 şi 1481. Pe plan intern s-a dovedit a fi priceput, administrând foarte bine întinsul stat otoman. S-a remarcat prin acţiunile sale militare. Încă din primii ani de domnie, s-a arătat a fi un bun comandant de oşti. Astfel, în anul 1453, având 21 de ani, cucereşte Constantinopolul, iar ultimul împărat bizantin, Constantin al XI-lea cade eroic în luptă. De atunci, Constantinopolul a fost numit Istanbul, devenind ulterior capitala Imperiului.

John Freely reușește să scoată la lumină omul din spatele miturilor. Cartea sa pune accent mai mult pe partea războinică a sultanului Mehmet iar ultimele trei capitole fac o trecere în revistă a imperiului Otoman de după moartea lui. Anumite bătălii sunt descrise în detaliu precum și anumite regiuni din Turcia și din Istanbul. Aceste lucruri denotă pasiunea autorului pentru acestă țară și istoria ei.

Cartea conține hărți și imagini ale tablourilor ce îl înfățișează pe sultan. De asemenea, stilul autorului nu este unul greoi, cronologia evenimentelor este mereu pusă în legătură cu ceea ce se petrecea în celelalte țări și cu impactul Imperiului Otoman asupra lor.

Celor ce doresc să afle mai multe despre cuceritorul Constantinopolului și întemeietorul marelui Imperiu Otoman.