Eterna miză a unei averi nemuncite, picate din cer

Scris de • 13 October 2014 • in categoria

Titlu: Şirul de platani
Numar pagini: 608
ISBN: 9786066096225

În Tropicul Cancerului, Henry Miller afirma că toate cărţile bune au fost scrise deja. Cu toate acestea, nu toţi l-au citit pe Henry Miller astfel că nu poţi să nu te întrebi unde ajunge totuşi atâta literatură reţetară precum cea produsă de ,,autorii de bestselleruri’’. Unde mai pui că unii nu par a realiza scurtimea vieţii spre a nu-şi aglomera existenţa cu lecturi inutile.

Poate nu este tocmai cinstit să plonjez într-un asemenea cinism numai pentru că, din grabă, mi-am comandat o carte cu care nu pot rezona. Să zicem că am comis o eroare umană sau, mai corect semantic, o eroare de alegere. Altminteri, cum să nu par unora poate excesivă când în 2013 romanul Şi vreme e ca să ucizi a ocupat două luni şi jumătate primul loc în clasamentul Publishers Weekly al celor mai vândute volume din SUA. Să menţionăm că, iată, „Şirul de platani“/ „Sycamore row“ este continuarea acelui succes de public. Sau succes de promovare?

Poate pentru că a studiat contabilitatea la universitate, John Grisham a publicat şi alte volume cu nume foarte precise şi care nu lasă loc de interpretări: „Apelul“, „Asociatul“, „Avocatul străzii“, „Calico Joe“, „Camera morţii“, „Campionul din Arkansas“, „Cazul Pelican“, „Clientul“, „Firma“, „Juriul“, „Mărturisirea“, „Ford County“ ori „Fotbal şi pizza“. Pentru că ulterior a studiat şi Dreptul, opera sa nu putea sta decât sub semnul
thrillerului juridic.

Misterul acestui policier este construit în jurul lui Seth Hubbard, un ins înstărit, măcinat de cancer pulmonar. Moştenitorii Ramona şi Herschel, menajera de culoare Lettie Lang şi Jake Brigance sunt atraşi în vertijul consecinţelor generate de un misterios testament, cel mai de pe urmă, şi care nega altele anterioare ale lui Hubbard cel ce a sfârşit spânzurat de un platan.

În miezul unui text mult prea previzibil, asezonat cu replicile standard ale filmului american de sâmbătă seara care se consumă într-un oraş american din Sud se naşte un subiect de bârfă şi de mister: a fost sau nu menajera Lettie amanta celui defunct? În rest, tot decorul bine ştiut: şeriful, avocaţii din marele oraş, predica din biserica neoprotestantă, micul dejun cu ouă şi şuncă, confruntarea din sala de judecată, miza unei averi de 20 de milioane de dolari şamd. Dar, ca să nu prelungim discuţia despre funie în casa spânzuratului, nu vom răpi plăcerea descoperirii celor care vor căuta cartea.

Mi se pare a fi unul dintre volumele faţă de care nu ai regrete dacă rămâne uitat în aeroport sau în gară.

Este un roman total lipsit de umor. Şi are numele autorului tipărit cu cerneală lucioasă.

Celor pasionaţi de literatura detectivistă.